مهران غفوريان
 
درباره وبلاگ


بنام خدا و سلام ؛ این سایت را تقدیم میکنم به تمامی هنر دوستان. هدفم: از ایجاد این سایت یجا جمع شدن هنرمندان و هنردوستان عزیز ست.و خبرهای هنری می باشد. کسایی که علاقه دارند میتوانند در خبرنامه عضو شوند و هرروز از مطالب داغ باخبر شوند. و کسایی هم که علاقه به نوشتن دارند می تونند در قسمت پایین گزینه ثبت نام را بزنند و فرم را پرکرده و عضو سایت شوند و در نوشتن و مطالب داغ با نام خودشان منو همراهی کنند. در صورت سوال یا انتقاد پیشنهاداتون می توانید:نظرات سازندتونو ارسال کنید رسیدگی میکنم.سپاس
آرشيو وبلاگ


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 40
بازدید کل : 24203
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1



ورود خروج
خــــبرهای داغ سینـــما و موسیقی
Bivafa Va Mehrab
چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:, :: 21:46 ::  نويسنده : مهراب عالمی

چرا مهران غفوریان از مدیری و عطاران عقب افتاد؟ قدر خودش را ندانست یا قدرش را ندانستند؟! بدون شك گذر زمان مشخص خواهد كرد كدام قضیه صحت دارد. درباره مهران غفوریان صحبت می كنیم.

بازیگر و كارگردانی كه دانشجوی رشته نقاشی بود و برحسب اتفاق روزی داریوش كاردان او را می بیند و از بانمكی و میمیك صورت این جوان 20 ساله خوشش می آید و دعوتش می كند كه در برنامه «39» بازی كند.

غفوریان جوان خیلی سریع خودش را به كمدی های تلویزیونی الصاق كرد. سه، چهار سال بعد پشت دوربین كارگردانی قرار گرفت و مجموعه «گل ها» را به عنوان اولین كارش كارگردانی كرد. «حرف تو حرف» او را بیشتر به مخاطبان شناساند و مجموعه «این چند نفر» كه در بین مردم به نام «هژیرها» معروف شد موقعیت این جوان تازه گل كرده را تثبیت كرد.

پس از آن كه در پایان دهه 70 مهران مدیری با كمدی های آیتمی اش كم كم مخاطبان خود را از دست می داد همه منتظر یك اتفاق جدید بودند و غفوریان با همكاری رضا عطاران خیلی هوشمندانه نیاز مخاطب به این تغییر را احساس كردند و به این ترتیب سال 80 مجموعه «زیر آسمان شهر» به نگارش عطاران و كارگردانی غفوریان متولد شد.

محبوبیت زیر آسمان شهر آنقدر زیاد بود كه غفوریان بارها در مصاحبه هایش اعلام كرده بود این حجم محبوبیت را باور نمی كند. زیر آسمان شهر به قسمت دو رسید و باز هم موفق بود ولی زیر آسمان شهر 3 مردم را پس زد و این آغاز سراشیبی غفوریان بود. او پس از زیر آسمان شهر 3 قرار بود سریالی به نام «ورود ممنوعِ ممنوع» را كارگردانی كند.

پنج قسمت از كار را هم ساخت ولی به دلایلی نامعلوم شهاب اسفندیاری مدیر وقت گروه فیلم و سریال شبكه پنج ساخت ادامه كار را متوقف كرد. این پایانی بر كارگردانی غفوریان بود. حواشی وحشتناكی پس از زیر آسمان شهر او را احاطه كرد تا جایی كه از مقطعی به بعد خودش هم از حجم تكذیبیه هایی كه می داد خسته شد و در مقابل هر شایعه ای كاملا بی خیالی طی كرد!

غفوریان طی هشت سال گذشته به جز یك تله فیلم، كاری را كارگردانی نكرد و فقط به بازی در تله فیلم ها، فیلم های سینمایی و سریال ها بسنده كرد. كارنامه او در زمینه بازیگری درخشان نیست.

او در سینما شانس كار كردن با كارگردانان معتبر را نداشت و اكثر كارهای سینمایی اش تكرار یك تیپ مشخص بود. غفوریان بعد از زیرآسمان شهر رسما كاری نكرده كه مخاطبان را به هیجان بیاورد و حالا او به عنوان بازیگر اصلی سریال «خانه اجاره ای» مشغول بازی است.

سریالی كه خودش فكر می كند می تواند حداقل رضایت مخاطب را به همراه داشته باشد اما نكته اصلی این جاست كه غفوریان خبر از بازگشت خود به پشت دوربین می دهد، می خواهد با همكاری آدم های معتبر و مهم سینما و تلویزیون از جمله رفیق قدیمی اش رضا عطاران تله فیلم بسازد، سریال نود شبی جلوی دوربین ببرد و كارگردانی در سینما را هم تجربه كند اتفاقی كه اگر رخ دهد شاید هم برای او بهتر باشد و هم برای مخاطبان كمدی. چون حداقل در معدود كارهایی كه كارگردانی كرده نشان داده هم خودش بهتر كار می كند و هم خیلی بهتر می تواند از عوامل همكارش استفاده كند.

پسر تپل و بانمك سینما و تلویزیون كه زمانی ری اكشن ها و خنده هایش دل مخاطب را می برد احتمالا به خوبی این نكته را می داند كه اگر سنجیده و حساب شده عمل كند مردم به راحتی جایگاه گذشته را به او باز می گردانند. باید دید آغاز دهه 90 می تواند تولد دوباره ای برای مهران غفوریان باشد؟ همان گونه كه دهه 80 تولد دوباره ای برای مهران مدیری بود.

مهران غفوریان كه این شب ها سریال «خانه اجاره ای» را روی آنتن دارد، در گفت وگو با «هفت صبح» از بازی در این سریال گفته. او از بازگشتش به دنیای كارگردانی با ساخت 13 تله فیلم و یك سریال كمدی 90 شبی خبر داده است.

سال 80 و زمانی كه سریال «زیر آسمان شهر» روی آنتن رفت همه متفق القول معتقد بودند كارگردان 27 ساله و طناز این مجموعه كه قبلا سریال هایی چون «حرف تو حرف» و «این چند نفر» را كارگردانی كرده بود می تواند تبدیل به یكی از بهترین كمدین های تلویزیون شود.

آن زمان مهران مدیری در دوران افول به سر می برد و مهران غفوریان جوان با كمك فیلمنامه رضا عطاران توانست با سریال 90 شبی «زیر آسمان شهر» برای اولین بار مخاطب را با مدلی از كمدی های90 شبی آشنا كند كه از فضای كمدی های آیتمی كاملا جدا شده بود.

بهروز پیرپكاجكی و خشایار مستوفی تا مدت ها رقیب نداشتند. زیر آسمان شهر دو كه ساخته شد توانست محبوبیت غفوریان را حفظ كند. همه چیز خوب بود تا اینكه زیر آسمان شهر 3 ساخته شد. سری سوم این سریال، هم نسبت به دو سری اول ضعیف تر بود و هم در رقابت با سریال پاورچین قرار گرفت. سریالی كه خیلی ها آن را تولد دوباره مهران مدیری در تلویزیون می دانند.

بعد از این سریال غفوریان ناگهان از نظرها محو شد، شایعات پشت سر هم برایش ردیف شد. از خودكشی اش تا معتاد شدنش و حتی خبر فوتش. غفوریان پس از مدتی به سینما و تلویزیون بازگشت اما فقط به عنوان بازیگر. حالا 10 سال از «زیر آسمان شهر» گذشته و غفوریان كه خودش معترف است انتخاب های اشتباهی هم داشته در سریال خانه اجاره ای عهده دار نقش اصلی است.

او سال هاست مصاحبه نمی كند، ما هم می خواستیم چند جمله ای در خصوص خانه اجاره ای بپرسیم كه خب از شانس ما مصاحبه به جاهای جالبی كشیده شد و غفوریان خبر از اتفاقات جدید داد كه در ادامه می خوانید. این مصاحبه در دو بخش تنظیم شده كه بخش اول آن را امروز می خوانید.

ابتدای دهه 80 مردم سه نفر را به عنوان كمدین موفق در تلویزیون می شناختند. مهران مدیری، رضا عطاران و مهران غفوریان. مدیری و عطاران روند رو به جلوی خود را به خوبی ادامه دادند و كامل در بین مردم جا افتادند ولی غفوریان پس از «زیر آسمان شهر» رسما به مدت مدیدی از صحنه كنار رفت و در این مدت فقط یك تله فیلم به نام «من پلیس هستم» را كارگردانی كرد. دلایل و شایعه های مختلفی در خصوص علت این مسئله سر زبان ها بود ولی بیان دلیل این اتفاق از زبان خودتان قطعا خیلی بهتر است.

من مدتی پس از «زیر آسمان شهر» استراحت كردم و مدتی هم خارج از كشور بودم. شایعه و چرت و پرت هم تا دلتان بخواهد پشت سر من وجود داشت. ولی واقعیت این است كه خیلی پیگیر كار كارگردانی نبودم. مطمئنم اگر كارگردانی می كردم این اتفاقی كه شما می گویید به وجود نمی آمد چون در مقام كارگردانی تمام تلاشم را می كنم كه كار بد نشود.

واقعا چندین بار هم پیشنهاد به من دادند كه دوباره پشت دوربین قرار بگیرم ولی پروژه های پیشنهادی اصلا خوب و مناسب نبودند. در بعضی كارها از اول فیلمنامه نویسی شان من حضور نداشتم وتهیه كننده یك فیلمنامه آماده جلوی من گذاشت كه تا پیش تولید هم می رفتیم ولی در نهایت كار به سرانجام نمی رسید. حتی قرار بود «خانه اجاره ای» را هم من كارگردانی كنم.

چرا نساختید؟

به توصیه پزشكم و به دلیل یكسری مشكلات جسمی فعلا نمی توانم كار پرفشار انجام دهم و خب همه می دانند كه كار90 شبی اگر بخواهید هم بازی كنید و هم كارگردانی فشار بسیار زیادی را متحمل می شوید كه در مقطع كنونی این به صلاح من نبود و خیلی هم خوشحالم كه شاهد احمدلوی عزیز كارگردانی كار را به عهده گرفته است. ولی الان قطعا اگر بخواهم كاری شروع كنم خیلی سفت و سخت خواهم بود و مردم مطمئن باشند اگر دوباره پشت دوربین قرار بگیرم كار ضعیف ارائه نخواهم داد.

شما با ساخت سه گانه «زیر آسمان شهر» خودتان را به عنوان یكی از استعدادهای تلویزیون در زمینه كارگردانی طنز معرفی كردید ولی به دلایلی كه گفتید از پشت دوربین كنار رفتید و پس از مدت زیادی غیبت با بازگشت دوباره فقط به بازیگری مشغول شدید. چرا؟

كنار نگذاشتم. سال هاست به دنبال موقعیت خوب می گردم. تمام كارهایی كه قبلا كارگردانی كردم، تهیه كننده اش هم خودم بودم و الان هم می خواهم این اتفاق دوباره بیفتد كه خدا را شكر فكر می كنم، شرایط دوباره خوب خواهد شد و در آینده ای نه چندان دور پشت دوربین قرار خواهم گرفت. قصد دارم نه تنها پشت دوربین كارگردانی برای تلویزیون قرار بگیرم بلكه اگر پیش بینی هایم درست از آب درآید به احتمال بسیار زیاد اولین فیلم سینمایی ام را هم به عنوان كارگردان جلوی دوربین خواهم برد.

كارگردانی تان برای تلویزیون در حد پیشنهاد است یا قراردادی هم امضا شده؟

فعلا كه قرار داد ساخت 13 تله فیلم را با شبكه سه بسته ام و صحبت هایی هم مبنی بر ساخت یك سریال 90 شبی انجام داده ام كه منتظر نتیجه نهایی اش هستم. البته احتمالا اول ساخت تله فیلم ها را آغاز خواهم كرد و بعد به دنبال كارگردانی سریال 90 شبی خواهم رفت. ضمن اینكه مدتی پیش با رضا عطاران ملاقاتی داشتم كه ازش پرسیدم حاضر است برای بازگشت من به كارگردانی كمك كند كه جواب مثبت داد و این خیلی خوب است.

با بررسی كوتاه متوجه می شویم به جز چند مورد استثنا از ابتدای دهه 80 هر چه جلوتر می آییم، استقبال مردم از سریال های كمدی كمتر شده است. این روند در نیمه دوم دهه 80 خیلی بیشتر شد و الان واقعا چند سالی است سریالی ساخته نشده كه بتواند همه مخاطبان را پای تلویزیون بكشاند. فكر می كنید چرا این اتفاق افتاده است؟

به خاطر كیفیت در نگارش سریال های كمدی است و لاغیر. وقتی رضا عطاران «زیر آسمان شهر» را می نوشت من روی كاغذ مطمئن بودم اتفاق خوبی خواهد افتاد اما الان وقتی شما سریال های طنز را نگاه می كنید، به راحتی متوجه می شوید كه هیچ اتفاق خاصی روی كاغذ نمی افتد. كسانی كه دستشان در كار است و حتی بسیاری از مخاطبان عادی هم می فهمند كه اگر كاری می تواند گلیم خودش را از آب بیرون بكشد به خاطر هنر بازیگران مجموعه است. مطمئن باشید اگر متن خوب و قوی نوشته شود مردم اینقدر باهوش هستند كه خیلی سریع متوجه می شوند و از كار استقبال می كنند.

یعنی مشكل اصلی كمبود نویسنده است نه تكراری شدن بازی بازیگران؟

بله. حساسیت و دقت روی نگارش متن های كمدی بسیار كمتر از گذشته شده است. اگر كارگردان یا تهیه كننده واقعا به متن خوب اهمیت بدهند، آن وقت در صورت گرفتار بودن یك نویسنده خوب آن قدر صبر می كنند تا گرفتاری اش برطرف شود و با استفاده از هنر نگارش آن نویسنده كار را می سازند نه اینكه سریع به سراغ چهار نفر آدم گمنام بروند كه می خواهند با یك سریال نود شبی اولین كار خود را تجربه كنند. علت اینكه من تمام این سال ها پشت دوربین نرفتم هم دقیقا همین بوده كه نویسندگان خوب كمدی در مقاطع مختلف گرفتار بودند و نمی خواستم با طناب یك عده جوان بی تجربه به چاه بروم.

خیلی از مردم معتقدند مهران غفوریان در خیلی از كارهایی بازی كرد كه نباید بازی می كرد و همان كارهای ضعیف باعث شد به اعتبار و محبوبیت اش ضربه بخورد. خودتان هم این مسئله را قبول دارید؟

سریال هایم در تلویزیون اكثرا بد نبودند ولی قبول دارم چند تا فیلم خیلی بد بازی كردم كه خودم اصلا راضی نیستم.

مهران غفوریان یك دهه پیش یكی از موفق ترین و پرمخاطب ترین سریال های طنز پس از انقلاب با نام «زیر آسمان شهر» را كارگردانی كرد، الان بعد از 10 سال به عنوان بازیگر در «خانه اجاره ای» بازی می كند. خودتان فكر می كنید جنس كارهایی كه در آن حضور دارید چقدر در این 10 سال فرق كرده است؟

فضای كمدی حداقل برای من خیلی فرق نمی كند. من یكسری اصول در مغزم برای ساخت یا بازی در كارهای كمدی دارم كه همان اصول با پشت دوربین رفتنم تبدیل به زیر آسمان شهر شد و زمانی هم كه جلوی دوربین حضور داشتم همان اصول تبدیل به نقش هایی شد كه تا امروز در آنها بازی كرده ام. سعی كرده ام از آن اصول هیچ وقت جدا نشوم. در خانه اجاره ای هم در زمینه های مختلف پیشنهادهای زیادی به شاهد احمدلو می دهم كه خدا را شكر شاهد تقریبا با همه آنها موافق است. در زمینه بازیگری هم یك بخشی از كار را خودم با تجربه های گذشته ام جلو می برم و بخشی را هم شاهد به عنوان كارگردان از من می خواهد كه اجرا كنم. در كل فكر می كنم رابطه و تعامل خوبی بین من و شاهد احمد لو برقرار است كه این مسئله باعث می شود احساس كنم كه هم كیفیت بازی خودم و هم كل كار نتیجه قابل قبولی خواهد داشت.

و فكر می كنی مخاطب چقدر از این سریال راضی خواهد بود؟

فكر می كنم از مرز 60 درصد خوب بودن گذشته ایم و كار حداقل با همین درصد در بین مخاطب بیننده خواهد داشت.

خیلی ها معتقدند تله فیلم ها و حتی بسیاری از سریال ها و فیلم های سینمایی كمدی در چند سال اخیر فیلمنامه ندارند و همان گونه كه خودتان هم گفتید كار با بداهه گویی انگشت شمار بازیگران كمدی سینما و تلویزیون جلو می رود. خودتان تا به حال چنین چیزی را تجربه كرده اید؟

واقعا یادم نمی آید برای خودم چنین اتفاقی افتاده باشد. حداقل در كارهای تلویزیونی ام مطمئنم. در تلویزیون هر سال عید با سعید آقا خانی یك سریال كار كرده ام، كه «زن بابا»، «عید امسال» و «راه در رو» بودند و اتفاقا همه فیلمنامه داشتند و خودم هم فیلمنامه ها، هم نقشم و هم نتیجه سریال ها را دوست داشتم. در باقی كارها واقعا اگر هم چنین چیزی بوده الان یادم نمی آید.

مهم ترین انتقادی كه مردم به شما می كنند این است كه مدت هاست مهران غفوریان متفاوتی ندیده اند. همه نقش های شما با تكرار همان كارهای قبلی است. خیلی از تكیه كلام ها، ری اكشن ها و شوخی ها یكی است. انگار فقط یك مهران غفوریان وجود دارد كه از یك سریال به یك سریال دیگر منتقل می شود.

من در كارگردانی می توانم متفاوت باشم نه در بازیگری. شما فیلم خوابم می آد به كارگردانی رضا عطاران را ببینید. همان چیزی است كه همیشه بوده و مردم هم ازش توقع دارند. جنس كمدی اش هم به همان صورت است. ما عوض نمی شویم. مگر اینكه بتوانیم فرمت جدیدی پیدا كنیم كه بتواند كار ما را متفاوت كند. اگر روزی این فرمت را پیدا كنم حتما از آن استفاده خواهم كرد. همان گونه كه زمان ساخت زیر آسمان شهر من این فرمت جدید را پیدا كردم. تا آن زمان همیشه طنزهای آیتمی داشتیم ولی آن كار تبدیل شد به یك قصه ادامه دار و شبانه. با یك خط داستانی و لوكیشن مشخص و بازیگران ثابت كه شخصیت داشتند ولی در حال حاضر هیچ فرمت جدیدی ندارم كه به مخاطب ارائه كنم.

یعنی شما تلاشی نمی كنید كه در زمینه بازیگری چهره متفاوتی از مهران غفوریان را نشان دهید؟

نه مسئله این نیست كه تلاش نمی كنم. اگر موقعیت خوبی پیش بیاید، فیلم خوبی ساخته شود و من را هم دعوت كنند خیلی هم استقبال خواهم كرد ولی تا امروز كه چنین اتفاقی نیفتاده است.

تا به حال به این فكر كرده اید كه روزی نقش غیركمدی هم بازی كنید؟

من دنبال چنین نقش هایی نمی روم. اگر روزی دغدغه ام شود قطعا اول به دنبال كارگردانی چنین كاری خواهم رفت تا بازی كردن در آن. اگر خودم كار جدی بسازم در آن بازی هم خواهم كرد. ضمن اینكه اگر از من دعوت شود كه در چنین جنس نقش هایی بازی كنم بازی خواهم كرد و اتفاقا استقبال هم می كنم ولی اینكه خودم بروم دنبال نقش جدی، هرگز این كار را نخواهم كرد.

ابتدای دهه 80 با موفقیت زیادی برای مهران غفوریان همراه بود كه این موفقیت ها در طول این دهه تداوم نداشت. با توجه به اینكه می گویید به زودی می خواهید پشت دوربین قرار بگیرید، چقدر مخاطب می تواند انتظار داشته باشد كه در آغاز دهه 90 بازگشت موفقیت آمیزی از مهران غفوریان را شاهد باشد؟

خیلی امیدوارم كه این گونه شود. خدا را شكر تهیه كننده خوبی پیدا كرده ام كه احتمالا در تولید شراكت هم خواهم داشت چون معمولا كارهایی كه خودم هم تهیه كننده اش باشم قابل قبول تر است. كم كم شرایط خوبی برای كارگردانی كردنم در تلویزیون به وجود آمده است. تمام تلاشم هم این است كه از اول پایه و اساس كار را درست بچینم، این قول را به مخاطبان می دهم كه در شروع مجدد كارگردانی ام در هر كاری از بهترین و درجه یك ترین عوامل این گونه كارها در سینما و تلویزیون استفاده كنم. خیلی از این بچه ها كه امروز كار می كنند و من می خواهم دوباره در كارهایم از آنها استفاده كنم از دوستان قدیمی و هم كلاسی های من هستند، زمانی كه من بازیگر بودم خیلی از آنها هنوز به دنبال این بودند كه كار خودشان را شروع كنند ولی خدا را شكر الان همه آنها از بهترین آدم های رشته های خود هستند. مطمئنم وقتی شما از بهترین عوامل استفاده كنید و نسبت به اثری كه می خواهید ارائه دهید سختگیر باشید نتیجه اش خیلی بهتر خواهد بود.

در این سری كار جدیدی كه قرار است كارگردانی كنید، تركیب بازیگران هم متفاوت خواهد بود یا باز هم به سراغ همین داشته های موجود سینما و تلویزیون در زمینه كمدی خواهید رفت؟

سعی می كنم تركیب متفاوت تری از بازیگران را در كارهای جدیدم استفاده كنم ولی قطعا از بازیگران خوب و موفق فعلی هم استفاده خواهم كرد.

خودتان هم بازی می كنید؟

با اینكه شرایط من خیلی سخت است كه هم كارگردانی كنم هم بازی ولی امیدوارم بتوانم كارهایم را به گونه ای برنامه ریزی كنم و جلو ببرم كه بتوانم خودم هم در آنها بازی كنم.

مخاطب كی می تواند شاهد كارهای جدید شما در زمینه كارگردانی باشد؟

اگر روال به همین گونه پیش برود احتمالا پس از اینكه سریال خانه اجاره ای تمام شود، مراحل پیش تولید كار جدیدم را آغاز خواهم كرد. انشاالله كه همه چیز خوب باشد و مردم كارهای جدید را بپسندند.


نظرات شما عزیزان:

Armin
ساعت20:24---22 مهر 1391
Saytkhobi dari
پاسخ:سلام ممنون نظر لطفتونه


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: